Alytaus lopšeliuose-darželiuose – daugiau darželinukų ir didesnė ugdymo paslaugų įvairovė

Volungele (AMS VURS nuotr.).JPG

 

Alytus – šeimos miestas. Ir kiekviena šeima pirmiausiai švietimo sistemoje susiduria su ikimokykliniu ugdymu.  Svarbu akcentuoti, kad šis procesas nėra tas pats, kas vaiko priežiūra. Tikslingas ikimokyklinis ugdymas daro teigiamą poveikį vėlesniems mokymosi pasiekimams, socialinei ir emocinei vaiko raidai.

2018–2019 mokslo metais Alytuje veikia 15 įstaigų, kuriose vykdomas ikimokyklinis/priešmokyklinis   ugdymas. Šias įstaigas šiemet lanko 2679 darželinukai. Praėjusiais metais Alytaus miesto darželiuose buvo ugdomi 2133 mažieji alytiškiai. Daugelyje Alytaus miesto lopšelių darželių yra užimtos visos vietos, tačiau keliuose iš jų – lopšeliuose-darželiuose „Saulutė“, „Putinėlis“, „Vyturėlis“, „Šaltinėlis“, „Drevinuko“ mokykla-darželis – lopšelio, darželio ar priešmokyklinėse grupėse dar yra viena kita laisva vieta.

 Įvairių ugdymo metodikų pasirinkimas

Alytaus miesto savivaldybės lopšeliai pasižymi didesne ugdymo paslaugų įvairove, o tai leidžia šeimoms, auginančioms mažus vaikus, lengviau derinti savo profesinę veiklą ir rūpestį šeima. Pasirinkimas tikrai platus – į ikimokyklinio ugdymo programos turinį darniai integruojami įvairūs metodai: Reggio Emilia („Vyturėlis“), Montessori („Šaltinėlis“, „Boružėlė“), Gera pradžia („Nykštukas“), Valdorfo („Saulutė“). „Drevinuko“ mokykla-darželis pritaikytas judesio ir padėties sutrikimų turintiems vaikučiams. „Putinėlyje“ pagalba teikiama klausos sutrikimus ar negalią turintiems, „Šaltinėlyje“ – regos sutrikimus turintiems vaikams. Kalbos ir komunikcijos sutrikimų šalinimo srityje dirba lopšelis-darželis „Saulutė“. Atsižvelgiama ir į alergiškų vaikų poreikius. Sąlygos jiems pritaikomos lopšelyje-darželyje „Du gaideliai“.

Taip pat ryškėja ir įstaigų veiklos krypčių išskirtinumas. Alytaus lopšelio-darželio „Boružėlė“ prioritetinė ugdymo kryptis – vaikų emocinio intelekto ugdymas pagal socialinių mokslų daktarės Audronės Allan metodą, „Drevinuko“ mokykla-darželis yra prevencinių programų išdavimo ir konsultavimo centras („Vaiko labui“, „Zipio draugai „Obuolio draugai“).  Stiprinamas ir palaikomas etninis ugdymas („Volungėlė“, „Linelis“), daug dirbama vaikų sveikatos stiprinimo kryptimi („Pušynėlis“, „Pasaka“,  „Vyturėlis“, „Šaltinėlis“, „Girinukas“, „Linelis“).

Kaip ir kiekviena ugdymo pakopa, ikimokyklinis ugdymas privalo reaguoti į besikeičiančius reikalavimus, atitikti šiuolaikinių vaikų poreikius.  Atsižvelgiant į tai, visose ikimokyklinio ugdymo įstaigose atnaujintos ir naujai patvirtintos Ikimokyklinio ugdymo programos, atsižvelgus į Lietuvos  Švietimo ir mokslo ministerijos keliamus prioritetus, diegiama patyriminio mokymosi kultūra. Daug dėmesio skiriama lauko edukacinių erdvių formavimui. Orientuojamasi į pagrindinių vaiko poreikių tenkinimą, saugumo, savarankiškumo, judėjimo, bendravimo, tyrinėjimo ir kt. įgūdžių lavinimą. Formuojamos edukacinės erdvės, atitinkančios ikimokyklinio ugdymo programų prioritetus: tyrinėjimų, mokymosi, kūrybos, saugaus eismo, sveikatos stiprinimo ir kt.

 

Skatinamas kūrybiškumas

Lopšelių-darželių „Pušynėlis“ ir „Volungėlė“ teritorijoje įrengtos vabaliukų viešbučių zonos, drugelių namai. Žaliosios edukacinės erdvės tampa atradimų erdve, kurią vaikai, padedami bendruomenės, kasmet patys kuria, vėliau joje eksperimentuoja bei nevaržomai tyrinėja. Kuriant naujas erdves atsižvelgiama ne tik į mažųjų auklėtinių poreikius, bet ir tėvelių norus bei siūlymus. Daugelyje įstaigų tik aktyvių, palaikančių tėvelių dėka kuriami sveikatingumo takeliai („Girinukas, „Pušynėlis“), teritorijos praturtėja naujais želdiniais („Pasaka“, „Šaltinėlis“). Lopšelio-darželio bendruomenės dalyvauja ekologiškos kultūros projektuose bei iniciatyvose: daržininkavimo iniciatyvoje „Žalia pėda“ („Volungėlė“), „Žalioji palangė“ („Šaltinėlis“, ). Įstaigose kuriamos daržininkystės zonos, keletas jau turi savo šiltnamius („Du gaideliai“, „Volungėlė“). Nemaža dalis įstaigų įsijungė į ilgalaikę respublikinę sveikos gyvensenos programą „Sveikatiada“ („Obelėlė“, „Šaltinėlis“, ), projektą „Mažųjų olimpinės žaidynės“ („Girinukas“, „Du gaideliai“, „Šaltinėlis“)  ar vykdo kitas įvairias sveikatos stiprinimui skirtas programas. Lavinti bei turtinti vaikų kalbą padeda įrengtos lauko bibliotekėlės, kūrybiškumo lavinimui skirti Lego kambariai, atsiranda vis daugiau interaktyvių priemonių (Smart lentos, interaktyvios grindys, smėlio stalai  ir t.t). Nuolat atnaujinamoje aplinkoje, tampančioje vis įdomesne, įvairesne bei patrauklesne, pastebimas didėjantis vaikų susidomėjimą, aktyvumas, žingeidumas, noras kurti, išbandyti kas nauja, nepatirta.

Ikimokyklinio ugdymo įstaigos aktyviai įsijungia ir į tarptautinius projektus. Bendradarbiaujant su partneriais iš Estijos, Norvegijos, Rumunijos, Italijos, Portugalijos ir Turkijos, lopšelyje-darželyje „Volungėlė“  pradėtas įgyvendinti Erasmus+ projektas Eco Farm Kindergartens, nuo 2014 m. vykdomas tarptautinis „Baltijos jūros projektas“, skirtas suvienyti devynių Baltijos jūros valstybių (Suomijos, Švedijos, Danijos, Vokietijos, Lenkijos, Lietuvos, Latvijos, Estijos, Rusijos)  mokyklų patirtį aplinkosauginėje srityje. Įsijungiama į eTwinning programos organizuojamus
tarptautinius projektus („Šaltinėlis“, „Obelėlė, „Girinukas“).

Alytaus miesto savivaldybei dalyvaujant nacionaliniame projekte „Lyderių laikas 3″, į jo veiklas aktyviai įsijungė ir lopšeliai-darželiai. Keturios įstaigos („Šaltinėlis“, „Du gaideliai“, „Pušynėlis“, „Girinukas“) dalyvauja jame kaip pilotinės organizacijos, išbandančios bandomą diegti švietimo įstaigų bendradarbiavimo modelį, skirtą mokinių mokėjimo mokytis kompetencijai ugdyti. Būtent ikimokykliniame amžiuje formuojami mokėjimo mokytis įgūdžiai, kurie gilėja ir stiprėja vaikui augant.

 

Viešųjų ir užsienio ryšių skyriaus informacija